De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens, auto’s die rijden op zonne-energie. De wedstrijd gaat dwars door Australië over een afstand van 3021 kilometer. De start is in de noordelijke stad Darwin en de wedstrijd gaat via Alice Springs naar de zuidelijke stad Adelaide.
De eerste World Solar Challenge vond plaats in 1987. Vanaf de World Solar Challenge 2009 maakt de wedstrijd deel uit van de grotere Global Green Challenge, waaraan ook andere duurzame voertuigen deelnemen.
Op 6 oktober 2013 was de twaalfde versie.
Wubbo Ockels was adviseur en coach van het team van de TuDelft vanaf het begin van de deelname van NUNA aan de Solar Challenge tot en met de race van 2013. De NUNA won in 2001, 2003, 2005, 2007 en 2013 de World Solar Challenge en bereikte een tweede plaats in 2009 en 2011.
Doel
De route gaat dwars door de outback van Australië.
De auto die het snelst de afstand van 3021 km heeft afgelegd, is de winnaar van de race.
Het achterliggende doel van deze wedstrijd is om het onderzoek aan op zonne-energie aangedreven auto’s te promoten. Aan deze open wedstrijd – die inmiddels meerdere klassen kent – doen universiteiten, bedrijven en individuen mee.
Regels
De maximale afmetingen van de wagens zijn: lengte 5,00 m; breedte: 1,80 m; hoogte: 1,60 m
De wagens dienen zich aan de Australië geldende verkeersregels te houden. De wagens moeten zich dus ook aan de in Australië geldende maximale snelheid houden. In de deelstaat Noordelijk Territorium, het eerste deel van de route, is de maximumsnelheid 130 km/uur. In de deelstaat Zuid-Australië, het laatste deel van de route, is de maximumsnelheid 110 km/uur.
Er moeten minimaal twee en maximaal vier coureurs ingeschreven worden. Als een coureur (gekleed) minder dan 80 kg weegt, wordt het verschil aangevuld met ballast.
Er wordt dagelijks van 08:00 tot 17:00 uur gereden. Aan het eind van de rijtijd mag maximaal 10 minuten doorgereden worden, om een goede overnachtingsplek (naast de highway) te bereiken. Die extra tijd wordt de volgende dag omgezet in een latere starttijd.
De accu’s van de wagens mogen een capaciteit van maximaal 5 kWh hebben en mogen aan de start vol geladen zijn. Het maximumgewicht van de accu is begrensd op 25kg. De accu’s mogen tijdens de race niet vervangen worden. Als ze kapot gaan mag vervangen wel, maar dan krijgt men strafminuten.
Geschiedenis
Het idee voor de wedstrijd is afkomstig van Hans Thostrup (1944), een in Denemarken geboren avonturier, die onder andere als eerste om het Australische continent zeilde in een ruim 5 meter lang open schip. Gedurende zijn betrokkenheid bij allerlei motorsportevenementen in de jaren zeventig werd hij zich bewust van het komende energieprobleem van de wereld en hij ontplooide allerlei initiatieven om (vracht)auto’s in een wedstrijd zo zuinig mogelijk te laten rijden.
Hij bouwde samen met autocoureur Larry Perkins een van de eerste zonnewagens: de “Quiet Achiever”. Thostrup deed dit in de BP Solar Trek, een wedstrijd voor zonnewagens van december 1982 tot januari 1983. Hij legde de route tussen Perth en Sydney (4052 km) in 20 dagen af en won daarmee de BP Solar Trek. De BP Solar Trek was de voorloper van de eerste World Solar Challenge in 1987.
Voor de World Solar Challenge werd een ander parcours gekozen. De route van Darwin naar Adelaide loopt noord-zuid terwijl de route Perth-Sydney west-oost verloopt. Een noord-zuid lopende route heeft als voordeel dat het zonlicht aan beide zijden van de auto invalt.
Na de vierde wedstrijd heeft Thostrup de rechten verkocht aan de staat Zuid-Australië. De South Australian Motor Sport Board is nu, onder auspiciën van de FIA, de organisator van de race geworden.